Livsstil

En guide til Cinque Terre

Cinque Terre – en guide til dig med små børn eller dig der ikke er til vandreture.

Da vi planlagde vores til til Italien, var vi længe om at finde ud af præcis, hvor vi gerne ville bo. Vi vidste dog meget hurtigt at vi gerne ville forbi Cinque Terre.

Alle steder vi læste om blev der nævnt hvor flot Cinque Terre er at vandre i, og vi var ved at droppe tanken igen, for med små ben på kun 2 og 4 år, kommer man vist ikke ret langt på en vandretur på klipper.

Jeg søgte alle steder efter andre muligheder og vi endte med at beslutte os for at tage toget mellem byerne, da det nærmest er umuligt at komme frem med bil.

Sejle mellem byerne:

Vi kom til Italien og dagen før vi skulle afsted mod Cinque Terre, var vi stadig meget i tvivl. Derfor satte jeg mig til at søge efter andres oplevelser med små børn og her faldt jeg over muligheden for at sejle til byerne.

Det betød godt nok at vi ikke ville se byen Corniglia, da den ligger for højt oppe på klipperne, men vi ville få den flotte udsigt til klipperne og samtidig er en sejltur oplagt med små børn. Det inkluderer vand og hvad er sejere end at bade i vandet når man er 2 og 4 år -at sejle på vandet.

Idéen var derfor hurtigt solgt til hele familien og begge børn var helt klar på en tidlig start dagen efter.

Riomaggiore

Jeg kan virkelig anbefale en tur til Cinque Terre med båd. Det er nemt, det sparer benkræfterne og du får en smuk udsigt med.

Praktisk info:

Vi kørte til La Spezia, så vi kunne tage den første båd, der sejlede kl. 9.15. Her købte vi dags billetter, så vi kunne hoppe af og på båden i løbet af dagen. Det kostede €35 pr. voksen og var gratis for børn under 6 år.  Billetterne kan ikke købes i forvejen, men købes i billethuset ved siden af båden.

Kør mod den anbefalede p-plads. Den ligger på kajen og det kostede €10 for hele dagen. Fra parkeringspladsen er der en gangbro direkte over til båden.

Jeg kan ikke anbefale klapvogn, barnevogn eller andet på hjul. Byerne er smukke, men gaderne er stejle og der er mange trapper.

Båden ligger ikke til kaj, da byerne er placeret på klipper. Du skal derfor af via en landgangsbro på hjul, som bevæger sig mens du går til og fra borde. Du får gerne en hånd af det flinke mandskab, men det er en fordel ikke at have for meget at bære på. Tag en bæresele med hvis du har meget små børn.

Vi havde desværre ingen bæresele, men det gik heldigvis fint alligevel med vores mindste på 2,5 år. Vi bar ham lidt, men ellers gik han rigtig meget selv og var glad for pauserne på båden. Du kender dit barn, så du må vurdere, hvor meget det kan gå, inden I tager afsted.

Vi havde pakket 2 rygsække med solcreme, drikkedunke, formiddagsmad til båden (det tager 45 min. mellem La Spezia og første by), pusleting, badetøj til børnene og 2 små håndklæder. Vi havde selv badetøj på indenunder, da vi vidste at der var strand ved den ene by og vi nok gerne ville køles af.

Bådene kommer meget præcist, så bare følg den tidsplan du får udleveret ved billetkøbet.

Vores tur:

Første by du kommer til hedder Portovenere og er ikke en af de 5 byer, men den er smuk og med udsigten til den fra start, var vi spændte på byerne.

Portovenere

Vi besluttede at blive på båden og istedet stå af ved næste by, som er den første af de 5 byer; Riomaggiore. Vi holdt os til højre side af båden, hvor vi kunne se den flotte kyst.

Riomaggiore:

Vi ankom kl 10.35 og efter en sejltur på 1 time og 20 minutter, hvor vi havde spist den pakkede formiddagsmad på båden, besluttede vi hurtigt at her blev det en is, som børnene kunne se frem til.

Vi havde hørt at der også skulle være en legeplads, men at den ligger lidt afsides, så vi ville ikke bruge for meget tid på at lede efter den.

Det tager tid for de små ben op og ned af stejle trapper og små gader, så vi endte med at blive i byen i ca. 2 timer. Man kan vist nok gå til næste by via den sti, de kalder kærlighedsstien, som skulle være 1 km, men vi forsøgte ikke.

Riomaggiore set fra båden
Pil mod kærlighedsstien
Riomaggiore gennemgangsvej
Riomaggiore ved havnen
Manarola:

Vi var i Manarola kl 12.45 og havde lovet børnene legepladstid. Når du kommer fra borde står du på klipperne til højre for byen. Her skal du gå mod venstre og følge stien langs kanten, så ligger legepladsen på toppen med den smukkeste udsigt over by og hav. Her er også toiletter lige ved siden af.

Børnene fik leget lidt, men legepladsen var varm, så de små håndklæder kom frem som underlag. Lillebror fik hurtigt kig på toget, som kunne ses på den anden side af legepladsen.

Bagefter kiggede vi på byen og købte lidt mad. Kræmmerhus med fritter og nuggets til børnene og fisk til os. De fandtes i mange udgaver og var nemme at gå rundt med. Der gik hurtigt  næsten 2 timer og vi tog båden videre kl 14.40.

Smukke Manarola set fra venstre side, hvor legepladsen lå
Legepladsen med den smukkeste udsigt
Manarola legeplads

Børnene kigger på tog fra legepladsen
Frokost i Manarola
Manarola gennemgangsvej
Vi kunne følge toget fra søsiden

Corniglia:

Den trejde Cinque Terre by, som vi ikke kunne gøre stop ved, da den ligger for højt på klipperne.

Vernazza:

Sprang vi over. Børnene var trætte og vi var alle enige om at vi skulle videre til en badetur, som vi vidste der var mulighed for ved den sidste by. Man kan vist også bade ved Vernazza, men jeg ved det af gode grunde ikke.

Monterosso:

Monterosso er den største af byerne og byder på fine strande.

Vi ankom kl 15.00 og skulle med sidste båd tilbage mod La Spezia kl 17.00. Vi gik derfor direkte mod stranden og nød en tur i vandet. Vi blev på stenstranden til højre, men der var også lækker strand til venstre for den klippe båden stoppede ved, men vi gik ikke derover, da vi ikke havde meget tid.

Stranden var et kæmpe hit hos børnene, da toget kører lige forbi, så jublen var stor med vand og udsigt til tog. Vi valgte derfor at blive på stranden i 1 times tid og gik derfor kort ind i byen efter lidt mad vi kunne tage med tilbage på båden.

Det blev til lidt lækre panini’er, men jeg kan desværre ikke huske navnet på stedet vi købte dem. Vi nåede ikke at se mere til byen, men kan oplyse at der lå en legeplads, lige når du går fra stranden og ind i de gamle bydel.

Monterosso set fra båden
Udsigt til by og tog fra stranden
Børnene nyder en badetur i Monterosso
På den anden side af broen ligger den gamle bydel
Et billede af legepladsen, men vi var ikke derinde
Hjem igen:

På båden tilbage mod La Spezia og vores bil lagde Lillebror sig til at sove på en bænk næsten lige så snart vi fik sat os. Han sagde ingenting, men lagde sig bare ned og var helt væk.

Begge børn var trætte og fyldt med oplevelser, men havde på intet tidspunkt brokket sig, men lød til at nyde turen. Så for os var det en stor succes.

Bagefter kan vi godt ærgre os lidt over vi ikke tog en overnatning i en af byerne, som vi egentlig havde talt om inden vi bestilte ferien, men vi var blevet lidt skræmt af manglende oplysninger for børnefamilier, så skal du afsted, kan vi sagtes anbefale en overnatning. Børnene kan nyde legepladserne og de voksne får en ekstra dag med smuk udsigt.